Esi- ja perusopetuksen tieto- ja viestintekniikan hanke lähti käyntiin marraskuussa 2013, jolloin hankevastaavat Marjo Friman ja Maarit Lindberg aloittivat työt TVT-hankkeen parissa. Hankevastaavien työnkuva määriteltiin siten, että he toimivat hankkeen kokonaiskoordinaattoreina ja pedagogisina neuvonantajina oman työnsä ohella. Hankevastaavien työaika määriteltiin yhdessä kasvatus- ja koulutusjohtajan kanssa siten, että molemmat hankevastaavat tekevät töitä hankkeen parissa kymmenen tuntia kuukaudessa vuoden 2014 loppuun asti ja raportoivat tämän jälkeen hankekuvauksen opetushallitukseen maaliskuuhun 2015 mennessä.

Hankevastaavien tueksi perustettiin asiantuntijaohjausryhmä, johon nimettiin RHL-datan edustajina IT-päällikkö Kari Lähdekorpi ja IT-suunnittelija Vesa Pesonen, kasvatus- ja koulutusjohtaja Tero Kuusisto sekä pedagogisiksi asiantuntijoiksi rehtoreista Erika Kauppi-Nykänen ja varhaiskasvatuksesta päiväkodinjohtaja Karoliina Purola sekä varhaiskasvatuspäällikkö Tarja Ojanen. Ensimmäisen kerran tämä ohjausryhmä kokoontui 5.11.2013.

Ohjausryhmän lisäksi mukaan hankkeen suunnitteluun kutsuttiin suunnitteluryhmä, joka koostui koulujen ATK-laitevastaavista ja esiopetuksesta vastaavien päiväkotien johtajista. Suunnitteluryhmän tavoitteeksi asetettiin tablet-laitteiden kokeileminen käytännössä kaikissa hankkeen alaisissa toimipisteissä yhdessä hankevastaavien kanssa.

Hankevastaavat tutustuivat tablet-laitteiden erilaisiin opetusta tukeviin pedagogisiin mahdollisuuksiin ja kyselivät tablet-laitteiden käyttökokemuksia Riihimäen kaupungin pedagogiselta suunnittelijalta Riitta Tuorilalta. Hankevastaavat esittelivät tulevaa TVT-hanketta opettajien VESO-päivässä ja keräsivät siellä opettajien mietteitä ja ajatuksia tablettien hyödyntämisestä opetuskäytössä. Nämä ajatukset esiteltiin suunnitteluryhmän kokouksessa 19.11.2013.

Eniten hankevastaavia hankeen alussa työllisti langattoman verkon rakentamiseen liittyvät kysymykset. Hankkeen budjetti (verkon osalta 8000 €) oli auttamattomasti liian pieni langattoman verkon rakentamiseen koko kunnan koulujen ja päiväkotien tarpeisiin. Kävimme keskusteluja langattoman verkon rakentamisesta kunnanjohtaja Karoliina Viitasen ja talousjohtaja Pekka Leppäsen kanssa. Kasvatus- ja koulutusjohtaja lähestyi rehtoreita tiedustellen koulukohtaisten yksiköiden mahdollisuuksia osallistua verkon rakentamisen kustannuksiin. Myös varhaiskasvatuspäällikkö Tarja Ojanen lupasi varhaiskasvatuksen osallistuvan omalta osaltaan kulujen kattamiseen. Hankevastaavat laativat myös opetushallitukseen budjetin muutoshakemuksen, jossa esitettiin 6000 euron siirtämistä laitehankinnoista langattoman verkon rakentamiseen. Opetushallitus näytti vihreätä valoa hankkeen sisäiseen budjettimuutokseen.

Suunnitteluryhmän jäsenille tilattiin vuoden lopussa kokeiltavaksi kahdenlaisia tablet-laitteita. Applen IPAD-laitteita tilattiin 7 kpl ja Android-käyttöjärjestelmällä toimivia ASUS Transformer Padeja 4 kpl. Suunnitteluryhmän jäsenten tehtäväksi annettiin laitteisiin tutustuminen alkuvuoden 2014 aikana ja mahdollisimman monien hyvien ja pedagogisesti toimivien apsien etsiminen ja niiden kokeileminen opetuskäytössä. Suunnitteluryhmän käyttökokemusten pohjalta hankevastaavat tekevät yhdessä ohjausryhmän kanssa keväällä 2014 päätöksiä oppilaille tilattavien laitteiden ominaisuuksista ja malleista.